31 mei, 2015
Social Media

Infographic: 10 uitdagingen content en social media

Tijdens onze Media NXT workshops wordt er bij ons aan tafel vaak uitgebreid gediscussieerd over de uitdagingen die content en sociale media met zich mee brengen vanuit de verschillende perspectieven van marketing en communicatie professionals. Zo ook afgelopen donderdag. Reden te meer om er een infographic van te maken.

10 veelvoorkomende uitdagingen op gebied van content en social media

1. Relevantie
Organisaties zijn van oudsher gewend om te zenden. Ofwel vanuit corporate communicatie, ofwel vanuit promotie van hun producten of diensten. Het zit niet in de natuur van bedrijven om vanuit de doelgroep te praten. En toch zit de truc in het maken van relevante content voor je doelgroep. Dit geldt voor social maar ook voor de SEO van je blogs. Bedenk dus niet wat relevant is vanuit je organisatie, maar wat is relevant vanuit de context en interesses van je doelgroep om op in te spelen.

2. Continuïteit
Een leuke post, actie of campagne is leuk voor een keer, maar om een jaar lang zichtbaar te kunnen zijn zul je van de lange adem moeten zijn en een continue stroom aan content voor posts moeten kunnen neerzetten. Slimme content rubrieken die vaker terugkeren zijn een oplossing om meer regelmaat en structuur hierin te krijgen.

3. Expertise
Als de gewenste expertise niet in de organisatie aanwezig is, is het de overweging of je het in huis moet “halen” of dat je de expertise moet gaan outsourcen. Beide opties hebben voor – en nadelen. Ook zijn er genoeg organisaties die kiezen voor een hybride vorm van samenwerken.

4. Interne activatie
Mensen uit je organisatie activeren om actief te zijn op social media of te bloggen is een uitdaging waar vrijwel iedere organisatie mee kampt. Begin klein, deel successen en betrek steeds meer mensen. Ga op zoek naar ambassadeurs en investeer niet alleen in gedrag ten aanzien van social media, maar zeker ook aan de kennis en de houding (verwachtingenmanagement).

5. Controle
Terwijl we enorme moeite doen om mensen te activeren voor bloggen en social media, zien we tegelijkertijd een uitdaging die hier haaks op staat. Vooral top-down is de neiging tot controle van wat er gezegd wordt over de organisatie vanuit de medewerkers. En oh jee als er een keer een negatieve reactie geplaatst wordt op een bericht op social media.

6. ROI
Wat levert social media op is denk ik één van de meest gestelde vragen. Een concreet antwoord hierop geven is dan ook een enorme uitdaging. Er zijn steeds meer cases te vinden die er niet alleen leuk uit zien maar ook qua ROI inzichtelijk zijn. Zoek vooral ook aansluiting met de bedrijfs / organisatiedoelen.

7. Engagement
Willen we op een organische manier meer bereik creëren met content en social media, dan is engagement (betrokkenheid) het toverwoord. Vragen stellen vanuit het interesseveld van je doelgroep is een goede manier om interactie uit te lokken. En interactie = engagement en engagement zorgt op zijn beurt weer voor een hoger bereik.

8. Geen open cultuur
Voor social media is een open cultuur nodig. Mensen moeten zich vrij voelen om hun mening te geven en daarmee hun expertise te delen. Maar veel organisaties hebben geen open cultuur. Dit kan ook te maken hebben met concurrentiegevoeligheid.

9. Rich content
Je hebt content en je hebt content. Met de bulk aan content die dagelijks geproduceerd wordt is de uitdaging om visuele content te maken die er “snackable” uit ziet. Visuele content zoals infographics en video’s scoren niet voor niets significant beter op platformen als Facebook en LinkedIn en ook in de timeline van Twitter zien we steeds meer visuele content. Content die er super uit ziet is vaak moeilijk en zeer arbeidsintensief om te ontwikkelen. Toch zie ik dat de organisaties die succesvol zijn met social media minder kwantitatief en meer kwalitatief content inzetten.

10. Distributie
Content produceren is 1 ding, maar content distribueren is voor veel organisaties misschien nog wel een grotere uitdaging. Zonder sterke kanalen immers geen bereik!

Wat is jouw grootste uitdaging?

Staat jouw grootste uitdaging erbij in deze infographic? Zo niet, dan vul gerust aan!

Credits: Geertje van Trier

Credits: Geertje van Trier


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *